News from the Locarno Festival
 

22 Shades of Kyle

From 1995 to today, some of his best credits - Vision Award Ticinomoda

Se7en (1995)

Mission: Impossible (1996)

Donnie Brasco (1997)

The Negotiator (1998)

Wild Wild West (1999)

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001)

Spider-Man (2002)

Daredevil (2003)

Dawn of the Dead (2004)

Kiss Kiss Bang Bang (2005)

Superman Returns (2006)

Pushing Daisies (2007)

Iron Man (2008)

Orphan (2009)

The Walking Dead (2010)

Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011)

American Horror Story: Asylum (2012)

The Secret Life Of Walter Mitty (2013)

Godzilla (2014)

Scream Queens (2015)

X-Men: Apocalypse (2016)

Feud: Bette and Joan (2017)

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Se7en (1995)

È la pellicola diretta da David Fincher con la quale il Locarno Festival celebra Kyle Cooper, mago dei titoli di testa, che riceve stasera in Piazza Grande il Vision Award Ticinomoda. I minuti che introducono questo thriller sono considerati come "una delle più importanti innovazioni a livello di design degli anni Novanta" dal New York Times. Vedere per credere.

 

Mission: Impossible (1996)

La miccia più famosa della storia della cinematografia: 45 secondi che lanciano lo spettatore nel vuoto, aggrappato a due soli cavi che lo tratterranno all'ultimo momento a una decina di centimetri dal suolo.

 

Donnie Brasco (1997)

Per parola di Kyle Cooper, uno dei titoli di testa più impegnativi della sua carriera. Foto in bianconero dalle quali spiccano gli sguardi di Johnny Depp e Al Pacino, fino al passaggio al colore.

 

The Negotiator (1998)

The tone for F. Gary Gray’s hostage thriller is set in the opening title sequence, showcasing, via photographs, the camaraderie between Danny Roman (Samuel L. Jackson) and his fellow police officers, which will be shattered when he’s framed for a crime he didn’t commit.

 

Wild Wild West (1999)

Sullo sfondo di un falò si staglia la figura di Will Smith, protagonista insieme a Kevin Kline di questa commedia in salsa western che ha permesso a Cooper di sbizzarrirsi nell'universo steampunk.

 

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001)

Uno dei titoli più attesi dell'era Playstation 2, un kolossal videoludico al quale Hideo Kojima ha voluto regalare trama, personaggi e... titoli di testa da film hollywoodiano.

 

Spider-Man (2002)

Parte tutto da una ragnatela, capace di catturare i titoli di uno dei primi film dedicati ai supereroi dal grande successo di botteghino e di critica. Diretto da Sam Raimi, "Spider Man" ha iniziato a volteggiare tra i grattacieli di New York nel 2002.

 

Daredevil (2003)

How do you introduce the world of a superhero who lost his eyesight as a child? You turn the city lights into braille, which then morphs into the names of the cast members. The noir-tinged Marvel adaptation is off to a moody start.

 

Dawn of the Dead (2004)

Spezzoni di telegiornale, conferenze stampa organizzate dalle autorità ormai impotenti, telecamere che cadono a terra sotto i colpi degli infetti e, soprattutto, scritte color rosso che scivolano via come fatte di sangue. Gli zombie sono arrivati.

 

Kiss Kiss Bang Bang (2005)

Shane Black’s delightfully irreverent noir pastiche starts on the right note, with a credits sequence that is equal parts vintage and modern, showcasing the mood, humor and action that go hand in hand with private investigator Harry Lockhart (Robert Downey Jr.).

 

Superman Returns (2006)

Paying tribute to Richard Donner’s 1978 version, Bryan Singer’s film opens with John Williams’ classic Superman theme and a sequence that is both vintage (the names are written with the same font) and contemporary, showing Kal-El’s epic journey from the exploding Krypton all the way to Earth.

 

Pushing Daisies (2007)

Bryan Fuller’s short-lived dark comedy series didn’t use it consistently, but the opening credits sequence deftly captures the whimsical spirit of a show where life and death are determined by one man’s touch.

 

Iron Man (2008)

Prima ancora di J.A.R.V.I.S., gli spettatori hanno potuto surfare lungo i circuiti dell'armatura di Iron Man grazie all'introduzione congeniata da Kyle Cooper nel 2008, quando Robert Downey Jr. interpretò per la prima volta Tony Stark.

 

Orphan (2009)

Non solo titoli di testa per Kyle Cooper. Qui vi presentiamo i titoli di coda di "Orphan", horror del 2009 diretto da  Jaume Collet-Serra, con un netto richiamo al lavoro eseguito per "Seven".

 

The Walking Dead - Season 1 (2010)

All'inizio di ogni stagione della serie TV creata da Robert Kirkam, gli spettatori di tutto il mondo fremono. A partire dai titoli di testa, ormai iconici, in cui oggetti e location deserte diventano protagonisti rimandando ai personaggi principali.

 

Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011)

“Light the fuse”, says Ethan Hunt. And so begins yet another mission, summed up by the opening titles via glimpses of all the major locations and set pieces (albeit in scrambled order), complete with Lalo Schifrin’s unmistakable theme music.

 

American Horror Story: Asylum (2012)

While the first season’s credits aimed purely to disturb, the opening sequence of the second chapter in Ryan Murphy’s anthology is more playful, combining dread and cheeky humor (see the smiling statue).

 

The Secret Life Of Walter Mitty (2013)

Strisce colorate che si intersecano lungo le strade grigie di una città per un ambiente che diventa teatro di incredibili gesta. Questo il lavoro eseguito per il film diretto da Ben Stiller nel 2013.

 

Godzilla (2014)

The new cinematic incarnation of Toho’s most famous kaiju opens on a sublimely vintage note, tying the current storyline to old-fashioned espionage (the cast names appear on redacted government files) and Godzilla’s nuclear origin, with the film’s title appearing in a cloud of ash.

 

Scream Queens (2015)

Another Ryan Murphy horror series, with a larger emphasis on camp and fun. The credits sequence was used sporadically, despite being the perfect encapsulation of the show’s gleeful excess.

 

X-Men: Apocalypse (2016)

Bryan Singer’s fourth (and, to date, last) X-Men film highlights its epic scope in a sequence that sums up three millennia of human history, paired with John Ottman’s signature theme, in order to reflect the ageless quality of the titular villain.

 

Feud: Bette and Joan (2017)

Two huge divas, one epic on- and off-screen rivalry. The cutthroat atmosphere of old Hollywood is rendered with stylized brutality, while also subtly hinting at the egos involved: depending on the episode, top billing goes to either Jessica Lange or Susan Sarandon.

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