Santiago Eduardo Urueta Sierra (1895-1979) was a Mexican film director, actor, and writer. During the early 1930s, he distinguished himself as a talented adapter of renowned literary works, as seen in The Count of Monte Cristo (1942; co-director: Roberto Gavaldón), The Black Pirate (1944) and El recuerdo de aquella noche (1945). With various strokes of excellence like the musicals Del can-can al mambo, Serenata en Acapulco (both 1951) and Música, mujeres y amor (1952), the melodramas The Magnificent Beast (1952) and La perversa (1954), horror films like El Monstruo Resucitado (1953) and El espejo de la bruja (1960), the Westerns El jinete sin cabeza (1957) and Cinco asesinos esperan (1964), or the luchador enmascarado-martial arts shocker Blue Demon vs. the Satanic Power (1966), Urueta showed himself as a genre genius for all seasons.
Santiago Eduardo Urueta Sierra (1895-1979) è stato un regista, attore e scrittore messicano. Nei primi anni Trenta si è distinto come un abile autore di adattamenti di celebri opere letterarie, come Il romanzo di Montecristo (1942; co-regia: Roberto Gavaldón), Il corsaro nero (1944) e El recuerdo de aquella noche (1945). Con produzioni di grande bravura come i musical Del can-can al mambo, Serenata en Acapulco (entrambi del 1951) e Música, mujeres y amor (1952), i melodrammi La bestia magnífica (1952) e La perversa (1954), gli horror Il mostruoso dottor Crimen (1953) e El espejo de la bruja (1960), i western El jinete sin cabeza (1957) e Cinco asesinos esperan (1964), o il provocatorio film di luchadores enmascarados e arti marziali Blue Demon vs. el poder satánico (1966), Urueta si è dimostrato un genio del genere per tutte le stagioni.